Super foods, czyli super żywność

SUPER FOODS, czyli super żywność, stanowi jedzenie, które słynie z zawartości unikalnego zestawu składników odżywczych, takich jak: witaminy, minerały, enzymy czy antyoksydanty. 
Z reguły do tej grupy zalicza się „rarytasy” importowane z zagranicy, podczas, gdy wiele krajowych produktów nie odbiega od nich właściwościami. W dodatku – są o wiele tańsze.

Natka pietruszki – stawiam ją na piedestale, ze względu na jej liczne prozdrowotne właściwości. Przede wszystkim jest doskonałym źródłem witaminy C, której ilość jest większa niż w cytrusach,porzeczkach czy papryce. Chroni nasze DNA ze względu na zawartość chlorofilu,jest źródłem żelaza i kwasu foliowego dzięki czemu przypisuje jej się właściwości krwiotwórcze. Zapobiega anemii , zwiększa krzepliwość krwi za sprawą witaminy K, której jest źródłem. Przy tym jest niezwykle tania, dostępna w każdym sklepie spożywczym.

Kapusta kiszona… i pozostałe kiszonki. W okresie jesienno-zimowym jestem maniaczką kiszenia niemal każdego warzywa. Dynia,kapusta pekińska, kalarepka czy cukinia. Dlaczego to robię? Kiszonki są źródłem ważnych i pożytecznych dla naszego organizmu bakterii z rodziny Lactobacillus, które wzmacniają odporność naszego organizmu, wspomagają trawienie, są źródłem błonnika, witaminy C oraz licznych składników mineralnych.

Jedno z wielu cennych warzyw to… dynia. Ze względu na zawartość beta- karotenu działa przeciwzapalnie i przeciw nowotworowo. Zawiera cynk i witaminę C dzięki czemu wzmacnia układ odpornościowy. Jest źródłem witaminy A dlatego silnie regeneruje skórę oraz nawilża ją, gdyż aż z 90% składa się z wody. Co za tym idzie dynia jest niskokaloryczna bo w 100 gramach zawiera jedynie 26 kcal!

Jeden z najcenniejszych według mnie orzechów… to włoski. Kiedyś wierzono, że jego pofałdowana struktura przypominająca ludzki mózg nie jest bez znaczenia, gdyż poprawia koncentrację i pracę umysłu. I tonie jest mit! Zawarte w orzechach włoskich wielonienasycone kwasy tłuszczowe odżywiają komórki mózgowe a przy tym są źródłem przeciwutleniaczy, które zapobiegają chorobom serca czy nowotworom.

Ze wszystkich owoców na szczególną uwagę zasługują te leśne… a jednym z nich jest borówka czernica czyli nasza polska jagoda. Chyba trudno o bardziej dostępny owoc, wystarczy wybrać się do lasu na spacer ze słoikiem by nazbierać to pewne źródło witamin i składników mineralnych. Gdybym zechciała wypisać wszystkie właściwości jagód pewnie zabrakło by mi miejsca. Zatem krótko. Są źródłem pektyn (błonnika), zawierają katechiny, antocyjany, witaminę C, A, B, selen, cynk, miedź i mangan. Obniżają poziom cholesterolu we krwi, uelastyczniają naczynia krwionośne,przeciwdziałają anemii i wspomagają pracę przewodu pokarmowego. A przy tym są niskokaloryczne i zalecane nawet diabetykom. 

Nieco zdetronizowane przez popularny i modny teraz trend na nasiona chia nasze polskie, poczciwe siemię lniane. Są źródłem błonnika zarówno tego rozpuszczalnego, jak i nierozpuszczalnego przez co usprawniają pracę przewodu pokarmowego, obniżają poziom glukozy oraz cholesterolu we krwi.Są źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które usprawniają pracę mózgu. Chronią przed miażdżycą, chorobą wieńcową i osteoporozą.

Ze wszystkich kasz jest tylko jedna, którą szczególnie cenię. Kasza jaglana. Jest lekkostrawna, wspomaga odporność i stanowi naturalnie bezglutenowy produkt. Ze względu na zawartość lecytyny itryptofanu poprawia pamięć i usprawnia pracę mózgu. Wspomaga leczenie wrzodów żołądka, refluksu i zgagi. Jest źródłem witamin z grupy B, E, zawiera żelazo,wapń, fosfor, potas i krzem.

Najpopularniejszy a przy tym niezwykle cenny w wartości odżywcze jest śledź. Jest źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych,białka, witamin z grupy B, E, A i D3. Podobno należy do ryb o najmniejszym stopniu zanieczyszczenia metalami ciężkimi a gatunek tych ryb nie jest zagrożony wyginięciem. Jest źródłem jodu, wapnia i żelaza a zatem jest polecany osobom z chorobami tarczycy, przy anemii oraz stanowi profilaktykę przed osteoporozą.

Opublikowane w Blog