Dieta w chorobie Hashimoto.

Czym jest choroba Hashimoto?

Hashimoto to autoimmunologiczna choroba tarczycy, wywołana nieprawidłową reakcją układu odpornościowego, przez co organizm atakuje sam własne komórki niszcząc je i ostatecznie doprowadzając do całkowitej degradacji. Hashimoto to inaczej utrzymujący się stan zapalny tarczycy. Chociaż przyczyny choroby nie są do końca znane, można uznać, że towarzyszący stres, zła dieta, brak aktywności fizycznej i predyspozycje genetyczne mają tutaj kluczowe znaczenie jeżeli chodzi o wywołanie choroby. Nie można jednak w tej chwili wskazać konkretnego czynnika, który jest odpowiedzialny za wystąpienie Hashimoto, nie mniej jednak udowodniono, że kobiety chorują 9 razy częściej na choroby tarczycy niż mężczyźni.


Objawami choroby są zmęczenie, apatia, rozdrażnienie, narastająca masa ciała, problemy z cerą (trądzik, sucha skóra) czy podwyższony cholesterol oraz problemy z zajściem w ciążę i utrzymanie tej ciąży.

Często osoby chorujące na Hashimoto zadają sobie pytanie czy odchudzanie w ich przypadku jest w ogóle możliwe, gdyż istnieje powszechne przekonanie o tym, że odchudzanie z tą chorobą to syzyfowa praca. Nic bardziej mylnego! Przy wyrównanym za pomocą lewotyroksyny TSH osoba chorująca na choroby tarczycy reaguje na dietę redukcyjną tak samo, jak osoba zdrowa. Co więcej! Nie tylko należy zmienić nawyki żywieniowe, wręcz trzeba! Wystarczy spojrzeć na szereg objawów pojawiających po wystąpieniu choroby, by od razu skorelować je z dietą. Zmęczenie, osłabienie, wysoki cholesterol czy narastająca masa ciała to często dolegliwości związane ze źle zbilansowaną dietą, które zdrowy styl życia może zupełnie wyeliminować.

Zwłaszcza osobom chorującym na choroby autoimmunologiczne, w tym Hashimoto, zalecałabym stosowanie zdrowej i zbilansowanej diety, wprowadzenie umiarkowanej aktywności fizycznej, odpowiednią higienę snu i relaks.


Nie mniej jednak są zasady, których należy przestrzegać stosując dietę u osób, którym zdiagnozowano Hashimoto. Przedstawiam je Wam poniżej.

  • Spożywaj 5 posiłków o regularnych porach.
  • Unikaj mocno przetworzonych produktów, np. takich, których skład jest dla Ciebie niezrozumiały.
  • Zjadaj 5 porcji warzyw i owoców w ciągu dnia, najlepiej z każdej grupy: zarówno kapustne, psiankowate, liściaste. Jeżeli chodzi o owoce to najbardziej cenimy owoce leśne np. jagody, maliny, które są nieocenionym źródłem witamin, pektyn i błonnika nierozpuszczalnego.
  • Wypijaj 1,5 litra wody… Jeśli chcesz prawidłowo nawodnić organizm
    to na naszym fanpage’u znajdziesz cały film poświęcony wodzie (wystarczy kliknąć w link poniżej) https://www.facebook.com/turboredukcjapl/videos/vb.1650965281664605/1711314312296368/?type=3&theater
  • Dbaj o suplementację witaminą D, której odpowiedni poziom w okresie jesienno-zimowym jest trudno osiągnąć samą dietą.
  • Istotna jest w diecie odpowiednia podaż wapnia, magnezu, żelaza. W ten sposób możesz zapobiec chorobom wynikającym z niedoborów tych składników mineralnych, np. osteoporozie czy anemii,
  • Nie przesadzaj z ilością jodu, podobno jego nadmiar będzie niekorzystnie działał na Twoją tarczycę.
  • Pamiętaj o błonniku, który znajdziesz w produktach pełnoziarnistych, nasionach roślin strączkowych czy warzywa i owocach.
  • Zadbaj o odpowiedni poziom witaminy C, która wbrew pozorom nie tylko znajduje się w cytrynie ale również w porzeczkach, papryce i natce pietruszki!
  • Kontroluj kwasy tłuszczowe w diecie. Postaw na wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które są źródłem omega 6 i omega 3. Wyeliminuj natomiast nasycone kwasy tłuszczowe, które znajdują się w tłustych rodzajach mięs czy wędlinach. To one są powodem niebezpiecznie rosnącego poziomu cholesterolu we krwi.
  • Staraj się by Twoja dieta była urozmaicona, w tym celu warto do diety włączać każdą z grup produktów.
  • W okresie zaostrzenia choroby możesz zastosować dietę bezglutenową. Gluten znajduje się ziarnach zbóż: pszenicy, życie, owsie i jęczmieniu. W tym celu należy zupełnie wyeliminować potrawy przygotowane na bazie tych zbóż i zastąpić je naturalnie bezglutenowymi.
  • Czasem po prostu… wrzuć na luz 😉 Życie jest tylko jedno, warto czasem odpuścić , trochę zwolnić i być zwyczajnie dla siebie dobrym. Twoje ciało to Twoja świątynia, dbaj o nie każdego dnia.

PAMIĘTAJ!

Kluczem do dobrego samopoczucia i zdrowia są cztery filary, według mnie w takiej właśnie kolejności: odpowiednia higiena snu, zdrowa i zbilansowana dieta, czas na relaks i umiarkowana aktywność fizyczna.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *